onsdag 27. februar 2008

Tema: Grupper

Kommunikasjon og samhandling

Hvilke sosiale ferdigheter har personer med god sosial kompetanse?
Empati og rolletaking: Empati betyr å kunne leve seg inn i andre situasjoner. Og det å sette seg inn i andre følelser og ha en forståelse for andres perspektiv og tanker. Man må kunne se situasjoner fra andre perspektiv. Selv om man opplever en situasjon annerledes enn den det gjelder er det viktig at du viser omtanke og respekterer situasjonen. Empati er viktig for å kunne holde på vennskap. Det er viktig at barn lærer om empati for å forebygge mobbing og vold. Empati utvikles og endres og empati varierer fra hvilken situasjon man er i.

Prososial atferd:
Hvis man har prososial atferd utfører man positive handlinger. De gir andre ros, er vennlige og viser at de bryr seg. De kan dele med andre, gi hjelp og inkludere andre i lek. Når man har prososial atferd har man også evnen til empati.

Samarbeidferdigheter:
Dette handler om å kunne dele med andre og hjelpe andre. Du følger regler og beskjeder. Det er viktig at man kan samarbeide både med voksne og barn. Man klarer å gå over til andre aktiviteter uten å klage. Man lærer å samarbeide når man er i samarbeidssituasjoner.

Selvhevdelse:
Handler om å stå for hvem vi er og våres egne tanker og meninger. Ved å kunne ha dette må man klare å uttrykke sine egne meninger og stå imot gruppepress. Det er viktig å kunne si nei og være selvstendig. Selvhevdelse betyr også å ta ansvar å bli med i lek eller samtaler.

Ansvarlighet:
Handler om at barn er med på å bestemme og ta avgjørelser. Man må kunne ta ansvar for sine handlinger og ta konsekvensene for det. Ansvarlighet betyr også å vise respekt. Man må kunne ta ansvar for oppgaver og det å vise barn tillit hjelper å utvikle ansvarlighet.

Lek, glede og humor:
Lek er viktig for alle barn. Igjennom rollelek øver barn opp evnen til åpenhet, innspill og ideer. De lærer å være fleksible og lærer å bruke fantasien. Når man er fleksibel i lek betyr det at man kan skifte roller fort. Ved å skifte roller fort mener man at barn kan være den som foreslår ting når det gjelder lek, og plutselig være den som ikke er så frempå, slik at de andre barna kan finne på noe.

Fortell om et gruppearbeid du har deltatt i som fungerte godt. Beskriv hvorfor denne gruppen fungerte godt?
Jeg synes at når vi hadde den POD oppgaven, fungerte gruppen min utrolig godt. Alle var med på å gjøre noe og ingen ble satt til side. Vi snakket sammen via its og det fungerte veldig bra. Vi fikk delt inn oppgaver og ga alle konkrete oppgaver. Alle på gruppen fikk gjordt det de skulle, men vi glemte en ting og det var jo aktivitetsplanen. De var det to på gruppen min som dro hjem å gjorde det, det var den eneste ulempen, og det var at de aldri sa ifra om at de skulle gjøre den, og de prøvde å få all æren for den. De kunne ha sagt ifra. Men det er alltid ulemper når det gjelder gruppearbeid. Ellers gikk det ganske bra. Vi fant ut at vi skulle lage en film om en samlingsstund, som var veldig morsomt. Filmen ble bra og fremføringen ble bra.

Hvilke verdier og normer er det viktig at en arbeidsgruppe har?
Når det gjeder gruppearbeid er det viktig å ha verdier og normer som gjør at man respekterer hverandre og som gjør at gruppen går bra. Det spiller ingen rolle hva slags bakgrunn man har, man skal fortsatt respektere hverandre. Det er viktig at alle blir inkludert i gruppen og at alle får komme med sine meninger og kommentarer, men da er det også viktig at alle respekterer hverandres meninger og kommentarer. Det er viktig at man ikke bare står for sine egne meninger men at man er mer åpen og hører på andres meninger. Når det gjelder gruppearbeid er det viktig at man bruker litt av hva alle kommer med. Selvfølgelig er det også veldig viktig at alle gjør det de skal, og hvis en ikke har kommet så lang er det viktig å pushe den og prøve å gjøre slik at det er gøy det dem driver med, aldri ta over andre sine oppgaver. Det er veldig viktig.

1 kommentar:

Anette sa...

Mye bra her! Fint det du skriver om sosial kompetanse. Du viser også til mange viktige momenter for å få til en god arbeidsgruppe.

Fin erfaring du også har med deg i forhold til erfart gruppearbeid. Det at alle føler seg inkludert og alle har konkrete oppgaver + at de andre viser interesse for det hverandre jobber med.