onsdag 27. februar 2008

Tema: Drama

Yrkesutøvelse

1. Med drama tenker jeg på...
Da tenker jeg på å formidle noe, få frem et budskap. Drama er noe som blir framstilt, altså en handling. Med drama tenker jeg på kreativitet og fantasi. Jeg føler også at drama er som å delta i rollelek. Drama skaper liv og spenning, det skaper uttryksmåter. Jeg føler at man opplever mye når man ser drama stykker, sansene kommer igang og bevegelser og andre kropputtrykk. Med drama tenker jeg at man er flere en 1 som spiller. Det er et rollespill og da er det flere med. Det er jo også forskjellig slags drama stykker. Man dramatiserer jo noe, men dramatiseringen er forskjellig. Noe kan være veldig rart, noe kan være veldig trist, andre kan være veldig fine og gode. Det finnes jo også voksen drama og barne drama. Jeg tenker også på teater. Det er utrolig mye innenfor drama, men dette er det jeg tenker på når det gjelder drama.

2. Min erfaring med å stå foran andre og framføre noe eller spille rollespill osv. er...
Jeg har stått forran andre å framført noe eller spillt rollespill. Men jeg føler meg ikke komfortabel når jeg gjør det, begynner fort å le eller så føler jeg at jeg bare er dårlig når det gjelder drama. Å framføre helt vanlig, slik som på skolen går jo veldig greit, det liker jeg. Med rollespill og slikt, gjorde jeg mest på barneskolen og ungdomskolen. Det var egentlig ganske morsomt. Gjorde et par rollespill på ungdomskolen og gjorde en stor en på barneskolen.

3. Min erfaring med dramaarbeid er...
Jeg har jo som sagt gjort mye drama på barneskolen og ungdomskolen. På barneskolen i 7 klasse, hadde vi dramaspill siden det var siste året på barnaskolen osv. Jeg og noen andre fra klassen lagde et skuespill som gikk ut på at et ektepar skulle på ferie. Jeg hadde ikke en stor rolle siden jeg ikke er så komfortabel med sånne ting, men jeg var en hotellansatt på flere av stedene de var på. Alle lo når jeg var den hotellansatte og det var jo meningen, så jeg følte at den gangen gikk det ganske bra. Vi var jo de beste og da ifølge det voksne:) Men har gjort litt dramaarbeid på ungdomskolen også. Da var det igjennom Vollen Grand Prix. Hadde også litt drama når det gjald norsk på ungdomskolen.

4. Jeg liker/liker ikke drama fordi...
Jeg liker drama siden det er utrolig spennende å se på. Mye blir jo tatt i bruk igjennom drama, utrolig mye kroppspråk og sånt. Publikum får jo brukt sansene sine. Drama er noe man ser hele tiden, enten det er i daglivet, eller igjennom film eller teater. Drama er underholdene, men grunnen til at jeg liker drama er ikke fordi at jeg liker å gjøre det selv, men at jeg kan være tilskuer. Det er veldig morro å se hva som skjer på scenen og når de står på scenen så virker det som at de ikke er nervøse eller noe. Det ser ut som at de tar det som det kommer og virker litt selvsikkre. Jeg har vært sånn at jeg ikke liker så veldig godt å stå på scenen, men jeg elsker jo å fremføre oppgaver vi har på skolen, det synes jeg bare er gøy. Jeg har jo aldri vært ordentlig skuespiller, men har faktisk nå utrolig lyst.

1 kommentar:

Anette sa...

Mye interessant å lese her!

Forstår godt at du synes det er spennende å se hva som skjer på en scene. Du skriver at de som dramatiserer ser så selvsikre ut, men tror du ikke at de er litt nervøse da... i hvertfall i starten? tror det er ganske vanlig :-)
Så bra at du liker å fremføre på skolen da, og synes det er gøy :-)